Нагрудні знаки морської авіації ВМС ЗС України
Пам’яті Героя України, Народного Героя України полковника Бедзая Ігоря Володимировича присвячується…
Хронологія народження морської авіації
22.02.92 р. приймає присягу на вірність Україні 555 ПЧВП (протичовновий вертольотний полк (дослідницько-інструкторський), місце дислокації - м. Очаків), командир полку С. Іващенко.
Але особовий склад було зараховано до складу ВПС України, тому що ані флоту, ані морської авіації ще не було, командування ЧФ і політичне керівництво РФ посилено нав’язували думку українським політикам, ніби флот Україні не потрібен. А всі питання з безпеки України гарантує Росія.
17.03.92 р. приймає присягу 299 корабельний авіаполк (КАП), місце дислокації - смт. Новофедорівка Сакського р-ну, командир полковник Є. Кабуров і зараховується в штат ДАНДЦ (державний авіаційний науково-дослідний центр, на той час уже теж присягнув Україні, місце дислокації - м. Феодосія).
10.04.92 р. приймає присягу управління 1063 Центру бойового застосування корабельної авіації, місце дислокації - смт. Новофедорівка Сакського р-ну, начальник центру полковник В. Безногих, до складу якого входили 299 КАП, 100 КВАП та тренажерний комплекс «НИТКА», весь особовий склад Центру підпорядковують 5 ПА (повітряна армія) ВПС України.
100-й корабельний винищувальний авіаполк (КВАП), командир - полковник О. Артем’єв, планувалося привести до присяги того ж 10 квітня. Однак під впливом провокаційних бесід політпрацівника М. Россоловського особовий склад полку в більшості своїй присягу не приніс. 16 льотчиків даного полку, що не прийняли присягу, згодом під командуванням полковника Т. Апакідзе перегнали частину літаків Міг-29 і СУ-27 в Російську Федерацію без узгодження з українським урядом.
Особовий склад авіаполку, який склав присягу, був зарахований в штат ДАНДЦ.
16.04.92 р. особовим складом полігону «НИТКА» прийнята Військова присяга на вірність народу України.
22.04.92 р. відбулося принесення присяги особовим складом 33 центру бойового застосування і перенавчання особового складу ВМФ СРСР (ЦБЗ і ПОС), до складу якого, крім 555 ПЧВП, який вже склав присягу, входили : 316 окрема протичовнова авіаційна ескадрилья (ОПЧАЕ), 777 окрема авіаційно-транспортна ескадрилья (ОАТрЕ) і 540 морський ракетоносний авіаційний полк (МРАП) і були зараховані в штати ВПС України.
Відповідно до директиви начальника Головного штабу Збройних сил України №115/1/0599 від 06.07.1993 р., 18.10.93 р. - наказом командувача ВМС України №044 було сформовано Командування авіації ВМС України на базі 1063 центру бойового застосування корабельної авіації.
Саме день 18 жовтня 1993 р. вважається днем народження морської авіації сучасної України.
До складу морської авіації увійшли:
- 100 КВАП (літаки: Су-27, МіГ-29. Базування м. Саки);
- 299 КШАП (літаки: Су-25. Базування м. Саки);
- 555 ПЧВП (вертольоти: Ка-27ПЧ, Ка-27ПР, Ка-29, Ка-25ПЧ, Мі-14ПЧ, Мі-14ПР, Мі-8. Базування м. Очаків);
- 709 авіаційно-технічна база (базування м. Очаків);
- 285 окремий батальйон зв’язку і радіотехнічного забезпечення (базування м. Очаків);
- 316 ОПЧАЕ (літаки: Іл-38, Бе-12. Базування м. Миколаїв);
- 220 вузол зв’язку (ВЗ), створений на підставі Директиви заступника міністра оборони - командувача Військово-морських сил України №14/1/098 від 06.04.94 року;
- 9 окрема транспортна авіаційна ескадрилья (ОТрАЕ) - створена на підставі Директиви заступника міністра оборони - командувача Військово-морських сил України №14/1/0134 від 28.04.94 року (літаки Ан-24, Ан-26, Ан-2, вертольоти Ка-27ПЧ, Мі-8) з місцем дислокації у смт. Новофедорівка.
Першим командувачем авіації - заступником командувача ВМС України з авіації було призначено генерал-майора авіації Воловіна Миколу Миколайовича (наказ міністра оборони України №01537 від 04.08.1993 р.).
Начальником штабу - першим заступником командувача авіації ВМС України - генерал-майора авіації Тітаренка Віктора Андрійовича.
28.12.1995 року Командування авіації ВМС України було реорганізовано (переформовано) в Управління морської авіаційної групи (згідно Директиви міністра оборони України № 185/0622 від 20.12.1995 року, Директиви командувача Військово-морських сил України № ДК - 14/1/0582 від 25.12.1995 року та наказу командувача Військово-морських сил України № 084 від 28.12.1995 року), умовне найменування - військова частина А0950, з підпорядкуванням командиру морської авіаційної групи ВМС України з місцем дислокації в смт. Новофедорівка Сакського району, АР Крим.
Бойові частини морської авіаційної групи ВМС України:
- 555 протичовновий вертольотний полк (ПЧВП), створений на підставі Директиви заступника міністра оборони - командувача Військово-морських сил України №17/1/0480 від 16.10.97 року (вертольоти Ка-25, Ка-27ПЧ (ПР), Мі-14ПЧ (ПР), Ка-29) з місцем дислокації у м. Очаків. 28 грудня 1998 року 555 протичовновий вертольотний полк перейменований у 555 морський вертольотний полк (МВП) Морської авіаційної групи Військово-морських сил України.
- 316 окрема морська авіаційна ескадрилья (ОМАЕ), створена на підставі Директиви заступника міністра оборони - Командувача Військово-морських сил України №14/1/0100 від 14.03.95 року (літаки Іл-38, Бе-12), яка була розташована у м. Миколаєві.
- 9 окрема транспортна авіаційна ескадрилья (ОТрАЕ) - літаки Ан-24, Ан-26, Ан-2; вертольоти Ка-27ПЧ, Мі-8, з місцем дислокації у смт. Новофедорівка. У липні 1999 року на підставі Директиви заступника міністра оборони України - Командувача Військово-морських сил України 9-у окрему транспортну авіаційну ескадрилью перейменовано в 9-ту окрему змішану морську авіаційну ескадрилью (ОЗМАЕ).
Частини забезпечення МАГ ВМС України:
- 66 окремий батальйон аеродромно-технічного забезпечення (ОБТЗ), створений на підставі Директиви заступника міністра оборони - Командувача Військово-морських сил України №14/1/0100 від 21.02.99 року;
- 97 комендатура забезпечення (КЗ), створена на підставі Директиви заступника Міністра оборони - Командувача Військово-морських Сил України № 14/1/0185 від 21.08.99 року;
- 285 окремий батальйон зв’язку та радіотехнічного забезпечення (ОБЗ та РТЗ), створений на підставі Директиви заступника міністра оборони - Командувача Військово-морських сил України №14/1/0100 від 21.02.97 року;
- 220 вузол зв’язку.
Командиром МАГ ВМС України був полковник (в подальшому - генерал-майор) Коваль Володимир Іванович (з 1996 по 2004 рік); Начальником штабу - першим заступником командира групи - полковник Омелаєнко Анатолій Григорович (з 1996 по 2004 рік).
Відповідно до Директиви МО України від 01.04.97 року в складі командування ВМС ЗС України було створено відділ (бойового застосування та взаємодії) морської авіації. Начальником відділу був призначений генерал-майор Тітаренко Віктор Андрійович, надалі на цю посаду був призначений полковник Малигін Олексій Олександрович. Відділ (бойового застосування та взаємодії) морської авіації в складі командування ВМС ЗС України проіснував майже до кінця 2000 року. Після його розформування управління частинами та підрозділами морської авіації здійснювалось командуванням Морської авіаційної групи до моменту її розформування у 2004 році.
555 Протичовновий вертольотний полк (ПЧВП), в подальшому морський вертольотний полк (МВП)
З 10 червня 1959 року у м. Очаків начальником 33 навчального центру авіації Військово-морського флоту на знов створених фондах сформований 555 авіаційний полк вертольотів (дослідницько-інструкторський), військова частина 42933.
06 вересня 1961 року 555 авіаційний полк вертольотів (дослідницько-інструкторський) перейменований у 555 протичовновий вертольотний полк ближньої дії (дослідницько-інструкторський, військова частина 42933) 33 навчального центру авіації Військово-морського флоту.
02 лютого 1967 року 555 протичовновий вертольотний полк ближньої дії (дослідницько-інструкторський) перейменований у 555 протичовновий змішаний авіаційний полк (дослідницько-інструкторський, військова частина 42933) 33 навчального центру авіації Військово-морського флоту.
28 вересня 1988 року 555 змішаний протичовновий авіаційний полк (дослідницько-інструкторський) перейменований в 555 протичовновий вертольотний полк (дослідницько-інструкторський, військова частина 42933) 33 центру бойового застосування і перенавчання льотного складу авіації Військово-морського флоту.
28 вересня 1993 року 555 протичовновий вертольотний полк (дослідницько-інструкторський, військова частина 42933) включений до складу Військово-морських сил України. Наказ командувача Військово-морських сил України від 09.11.93 року №377.
20 грудня 1995 року 555 протичовновий вертольотний полк (дослідницько-інструкторський, військова частина 42933) включений до складу морської авіаційної групи Військово-морських сил України.
28 грудня 1998 року 555 протичовновий вертольотний полк перейменований у 555 морський вертольотний полк (МВП). Директива міністра оборони України від 20.12.95 року №185/0622.
У червні 1999 р. частина відсвяткувала свій 40-річний ювілей. За ініціативою начальника штабу частини підполковника В. Харченка, капітаном В. Недашковським був розроблений ескіз знака. Ескіз був затверджений командиром частини полковником С. Іващенком та схвалений військовослужбовцями частини. За відсутністю коштів виготовили шефи.
Опис ювілейного пам’ятного знака «40 років 555 ПЧВП»
АВЕРС. Ювілейний знак «40 років ПЧВП» виконаний у формі геральдичного щита. У центральній частині стрічка з написом 1959 1999. Під нею стилізоване зображення прапора ВМФ СРСР (зверху) та прапора ВМС ЗСУ (знизу). Під прапорами зображення адміральського якоря на фігурному щиті. У верхній частині композиції, над якорем, зображення емблеми ВПС СРСР (гвинт літака з крилами), над крилами якої написи: ПЧВП ліворуч та Очаків праворуч. Усі зображення рельєфні жовтого металу.
РЕВЕРС. Має поглиблення, гладкий. Кріплення - заколка.
Латунь. Розміри знака: ширина - 28 мм, висота - 39 мм. Одна складова частина. Деякі екземпляри самостійно розфарбовували.
До знака додається посвідчення.


У червні 2009 р. особовим складом 555 ПЧВП та ветеранами полку був організований захід зі святкування 50-ї річниці формування частини. За ініціативою колишнього начальника штабу полку підполковника В. Харченка та за його особистим ескізом була виготовлена пам’ятна ювілейна медаль ветерана змішаного протичовнового авіаційного полку «Ветеран 555 СПЛАП» (смешанный противолодочный авиационный полк (рос.).
У різні часи до складу полку входили і ескадрильї літаків, і вертольотні ескадрильї, саме тому змішаний. На початок 1988 року до авіаційного парку цього полку належали: літаки Ту-142, Ту-95, Іл-38, Бе-12ПЧ, Бе- 12ПР, Л-39; вертольоти: Ка-25, Ка-27ПЧ, Ка-27ПР, Ка-29, Ми-14ПЧ, Ми-14ПР, Мі-8МТ.
Опис пам’ятної ювілейної медалі «50 років 555 СПЛАП»
АВЕРС. Виконана у формі круглого щита, який лежить на адміралтейському якорі (збігається за формою з радянською медаллю «Адмірал Ушаков») кольору жовтого металу. Щит має пружок кольору жовтого металу. У центрі композиції зображення нагрудного знака льотного складу авіації ВМФ СРСР” зразка 1944 р. Круглий щит у центрі зображення знака вкритий емаллю синього кольору, зірка на ньому - червоного. Під зображенням знака льотного складу з центра щита до пружка у верхньому півкругу стилізоване зображення променів світла. Поверх променів, над зображенням знака, напис 555 СПЛАП, вкритий емаллю синього кольору. У нижній частині знака стрічка, вкрита емаллю червоного кольору, з написом ВЕТЕРАН буквами кольору жовтого металу.
РЕВЕРС. Плаский, фактурний. Має напис: 555 ПРОТИВОЛОДОЧНЫЙ СМЕШАННЫЙ АВИАЦИОННЫЙ ПОЛК 10.06.1959-30.10.2004 г. ОЧАКОВ (рос.). (555 протичовновий змішаний авіаційний полк).
СТРІЧКА. Шовкова має поздовжні смужки (зліва-направо): помаранчеву шириною 1 мм, чорну - 2 мм, помаранчеву - 2 мм, чорну - 2 мм, помаранчеву - 2 мм, чорну - 2 мм, помаранчеву - 1 мм, блакитну - 12 мм (ширина радянських стрічок складала 24 мм).
Голова якоря слугує вушком для кільця кріплення з колодкою. До медалі додається посвідчення.


Полігон «НИТКА»
12 січня 1979 року Директивою Генерального штабу Збройних сил СРСР на аеродромі Саки створений 23 випробувальний навчально-тренувальний комплекс корабельної авіації ВМФ (23 ВУТК КА), або полігон «НИТКА».
17 березня 1992 року наказом міністра оборони України полігон «НИТКА» підпорядкований Державному авіаційному науково-випробувальному центру ЗС України.
03 грудня 1993 року випробувальну базу ВПС ЗС України переформовано у випробувальний полігон злітно-посадкових систем «НИТКА».
30 червня 2005 року Директивою міністра оборони України №332/1/014 полігон «НИТКА» включений до складу ВМС ЗС України.
Це унікальний полігон, який не має аналогів у світі. На сухопутному аеродромі збудована злітно-посадкова палуба важкого авіаносного крейсера «Адмірал Кузнєцов» (колишні назви в порядку присвоєння: «Радянський Союз» (проєкт), «Рига» (закладка), «Леонід Брежнєв» (спуск на воду), «Тбілісі» (випробування)) - корабель проєкту 1143.5, єдиний у складі Військово-Морського флоту Росії у своєму класі, спущений на воду в 1985 році.
Полігон збудовано в масштабі 1:1 з усіма працюючими функціями палуби реального крейсеру. Призначений для випробування корабельних авіаційно-технічних засобів і літаків, підготовки льотного та технічного складу корабельної авіації.
Особовий склад під керівництвом командира частини капітана 1-рангу О. Шапіро замовили виготовлення нагрудного знака частини.
Опис пам’ятного нагрудного знака «Полігон «НИТКА»
АВЕРС. Знак має вигляд фігурного щита кольору жовтого металу, по краях якого на висоту 2/3 висоти знака є зображення лаврового вінка кольору жовтого металу, листя якого вкриті чорною фарбою. У нижній частині щита зображення лап якоря кольору жовтого металу, на яких зображення двох дельфінів кольору жовтого металу. Дельфіни розташовані один навпроти одного так, що їх хвости торкаються один одного, а тулуби розведені вздовж країв щита. У зубах дельфіни тримають натягнутий трос аерофінішору кольору жовтого металу. Поміж дельфінів, нижче аерофінішору, зображення морських хвиль кольору жовтого металу. Під хвилями поле, вкрите емаллю синього кольору, що символізує море. На синьому полі напис: ПОЛІГОН буквами кольору жовтого металу. Під написом стрічка, яка об’єднує тулуби дельфінів, вкрита красною емаллю, з написом НИТКА буквами кольору жовтого металу. Вище хвиль поле вкрите блакитною емаллю, що символізує небо, на якому зображення літака Су-27 з випущеним гаком для посадки (вигляд спереду) жовтого металу. У верхній частині щита овал, вкритий емаллю чорного кольору, поверх якого зображення Малого Державного Герба України жовтого металу.
РЕВЕРС. Плаский, гладкий. Кріплення - голка.
Важкий метал, емаль. Розміри знака: ширина - 30 мм, висота - 40 мм.
Одна складова частина.

Морська авіаційна бригада
Відповідно до Директиви міністра оборони України від 02.12.2004 року, у зв’язку з розформуванням Морської авіаційної групи ВМС ЗС України, у командуванні Військово-морських сил був сформований відділ морської авіації під керівництвом заступника командувача ВМС ЗС України з авіації полковника Домрачева Олександра Захаровича, який до свого звільнення з лав Збройних сил України у грудні 2008 року, брав активну участь у формуванні морської авіаційної бригади, відновленні технічного стану авіаційної техніки та льотного вишколу екіпажів бригади.
У березні 2009 року відділ морської авіації був переформований в управління (морської авіації) командування Військово-морських сил ЗС України.
На посаду заступника командувача ВМС ЗС України з авіації - начальника управління був призначений полковник Черненко Василь Іванович. Під його керівництвом було вдосконалено структуру управління, продовжено роботу щодо нарощування кількості боєздатної авіаційної техніки й боєготових льотних екіпажів бригади та організації роботи полігону «Нитка».
Згідно з Указом Президента України «Про реформування ЗС України» на другому етапі реформування ЗСУ у 2004 році військові частини МАГ ВМС України були розформовані, а на їх базі була створена морська авіаційна бригада.
8 грудня 2004 року була підписана Директива начальника Головного штабу ВМС ЗС України №ДГлШ - 14/1/0350 «Про сформування морської авіаційної бригади на фондах морської авіаційної групи (смт. Новофедорівка, АР Крим)» з місцем дислокації смт. Новофедорівка, АР Крим.
Підпорядковуватись з того часу морська авіаційна бригада стала Головнокомандувачу ВМС ЗС України й отримала умовне найменування - військова частина А1100.
До складу морської авіаційної бригади увійшли рештки від розформованих частин МАГу.
На озброєнні бригади знаходилось 10 літаків (Бе-12, Ан-26, Ан-2) і 20 вертольотів (Ка-27, Ка-29, Мі-14, Мі-8) ; 10 видів авіаційних засобів ураження; 143 одиниці автомобільної техніки, у тому числі 112 одиниць спеціальної техніки, 50 радіостанцій, понад 30 засобів радіотехнічного забезпечення польотів, більше 40 одиниць техніки аеродромно-технічного забезпечення.
14 жовтня 2008 року морській авіаційній бригаді присвоєно найменування за місцем дислокації: Сакська морська авіаційна бригада.
Парашутне десантування з літака-амфібії «Бе-12ПР»
15.08.97 р. заступник командира в/ч А0156 (ДАНДЦ) начальник льотної служби п-к Тишков затвердив план випробувальних стрибків з літака Бе-12ПР з метою розширення бойових спроможностей літака Бе-12 щодо рятування потерпілих на морі.
Завдання на випробування:
оцінка можливості та безпеки десантування з літака рятувальною парашутно-десантною групою (РПДГ) через бокові аварійні дверцята радиста з захисним щитком;
отримання матеріалів для розробки доповнення до керівництва з льотної експлуатації літака Бе-12 ПР та інструкції членам РПДГ з десантування.
Керівником іспитів був призначений провідний інженер з випробувань, начальник відділу в/ч А0156 п/п-к Куржумов. Іспити були виконані успішно днем на сушу та на море.
У 2010 р. з ініціативи начальника парашутно-десантної служби, льотчика-інспектора морської авіаційної групи п-ка Т. Бабаєва, РПДГ морської авіаційної бригади виконали стрибки з парашутом з літака-амфібії Бе-12ПР, з бокових дверцят, удень та вночі.
За результатами виконання стрибків командувач ВМС ЗС України адмірал В. Максимов затвердив нагрудний знак «За парашутне десантування з літака-амфібії Бе-12».
ПОЛОЖЕННЯ
- Нагрудний знак «За парашутне десантування з літака-амфібії Бе-12» для офіцерського складу, мічманів, прапорщиків та військовослужбовців, які проходять службу за контрактом вручається після виконання парашутного десантування з літака-амфібії Бе-12 вдень і вночі.
- Нагрудний знак вручається на підставі наказу командувача Військово-Морських сил Збройних сил України. Про вручення нагрудного знака робиться запис в особовій справі військовослужбовця. Усі нагрудні знаки мають порядковий номер, який нанесений на зворотному боці.
- Нагрудний знак носять:
- на тужурці - з правого боку грудей вище нагрудного знака про закінчення навчального закладу і, за наявності нагрудних знаків «Відмінник Збройних Сил України» та «Класний фахівець», розміщується праворуч від них на відстані 10 мм
- на кітелі та камуфляжі - над правою нагрудною кишенею.
У разі втрати (псування) нагрудного знака дублікат не видається.
Опис нагрудного знака «За парашутне десантування з літака-амфібії Бе-12»
АВЕРС. Основою знака є зображення розкритого купола парашута кольору білого металу. Від нижньої частини зображення до кромки купола скруглені назовні гілки лаврового листя кольору білого металу. Простір між стропами вкритий емаллю темно-синього кольору. На купол покладено профіль лівого борту літака-амфібії Бе-12 золотого кольору із зображенням Малого Державного Герба України. Літак-амфібія Бе-12 символізує стрімкість та мобільність пошуково-рятувальних сил морської авіації. Купол парашута в синьому небі - рішучість, сміливість та відвагу фахівців парашутно-рятувальної служби. Усі зображення рельєфні.
РЕВЕРС. Купола - плаский, фактурний, літака - плаский, гладкий. Має порядковий тризначний номер 000 у верхній частині купола. Кріплення - гвинт, гайка.
Важкий метал, емаль. Розміри знака: ширина лаврового вінка - 33 мм, ширина літака-амфібії Бе-12 - 45 мм, висота знака - 45 мм. Дві складові частини.
До знака додається посвідчення.
Всього було вручено 15 нагрудних знаків «За парашутне десантування з літака-амфібії Бе-12», з них 13 парашутистам та 2 льотному складу.


20 років морській авіації України
На початку 2013 року командування Сакської авіаційної бригади й особисто командир бригади полковник В. Хоменко прийняли рішення до 20-ї річниці створення морської авіації виготовити ювілейний нагрудний знак.
Начальник штабу полковник М. Литвиненко запропонував мені взяти участь у цьому процесі. Зробивши декілька ескізів (на жаль, я не художник і малювати не вмію зовсім, ескізи зроблені з використанням складників частин різних існуючих знаків), я надіслав їх до частини з поясненням, що художники підприємства виконають ескіз більш привабливо.
На той час промислове виробництво сувенірної продукції набрало неабиякі оберти. На підприємствах працювали фахові художники, і ескізи до знаків від військовослужбовців стали носити інформаційний характер, «чорновий» варіант. Підприємство пропонувало свої численні малюнки, тому ескіз-побажання від замовника зовсім не завжди збігався з кінцевим продуктом. У багатьох випадках підприємства самі виготовляли не тільки ескізи, а й пробні варіанти, пропонуючи свою версію.
Але в частині паралельно з моїм варіантом був напрацьований ескіз до бюджетного варіанту, з якого навіть викарбували пробний знак. На щастя, він не дуже сподобався командуванню частини і врешті-решт повернулися до моїх ескізів.
Художники підприємства ВТО «Орден» доопрацювали їх та запропонували декілька варіантів, один з яких після мого вдосконалення був затверджений.
Опис пам’ятного нагрудного знака «20 років морській авіації України»
АВЕРС. Знак має вигляд овального щита жовтого металу в обрамленні лаврового вінка жовтого металу. Середина щита вкрита темно-синьою емаллю. Поверх щита адміральський якір в обрамленні якірного ланцюга білого металу, у верхній частині якоря прапор Військово-Морських сил ЗС України жовтого металу, вкритий білою, блакитною та жовтою емалями. У середній частині якоря - крила з авіаційним пропелером жовтого металу. Під крилами - римська цифра ХХ кольору жовтого металу. У нижній частині якоря - стрічка жовтого металу, вкрита чорною емаллю з написом: 1993 МОРСЬКА АВІАЦІЯ 2013 буквами кольору жовтого металу. Усі зображення рельєфні. Символи та кольори традиційні як для флота, так і для авіації.
РЕВЕРС. Плаский, фактурний. Кріплення - гвинт, гайка.
Важкий метал, емалі. Розміри знака: ширина - 40 мм, висота - 45 мм. Дві складові частини.
До знака додається посвідчення.
Виготовлено ВТО «Орден» накладом 450 шт.






У лютому 2014 р. військове містечко було оточене військовослужбовцями Російської Федерації. У березні 2014 р. вся авіатехніка, яка була спроможна літати, під керівництвом командира бригади полковника І. Бедзая та начальника штабу полковника М. Литвиненка з таємними документами та прапором частини буквально з-під носа російських окупантів передислокувалася до м. Миколаєва.
У жовтні 2014 р. на спільному зібранні військовослужбовців бригади було прийнято рішення відмовитися від найменування «Сакська».
25 років авіації ВМС ЗСУ
З ініціативи контрадмірала Ігоря Володимировича Тимчука було організаване святкування 25-ї річниці авіації ВМС ЗС України.
За його ж участі та фахівців ВП «Герольдмайстер» було виготовлено ескіз та нагрудний знак.






Опис пам’ятного нагрудного знака «25 років авіації ВМС ЗСУ»
АВЕРС. Нагрудний знак має форму овалу, на задньому плані - два перехрещені адміралтейські якорі, у верхніх двох третинах огорнуті якірним ланцюгом, а в нижній третині - стрічкою з написом АВІАЦІЯ ВМС ЗСУ, усе кольору патінового срібла. У центрі, поверх якорів, розкриті крила з пропелером, над яким зображення тризуба, а під ними римські цифри XXV, усе золотого кольору.
РЕВЕРС. Плаский, фактурний. Зображення якірного ланцюга - об’ємне. Має тризначний номер 000 золотавого кольору та клеймо виробника кольору патінового срібла. Кріплення - гвинт, гайка. Гайка має напис ГЕРОЛЬДМАЙСТЕР. Крила кріпляться до знака за допомогою двох клепок, тризуб - трьох.
Стрічка для носіння на планці. Муарова стрічка шириною 28 мм з поздовжними смужками зліва-направо: піщано-жовта шириною 4 мм, блакитна - 8 мм, чорна - 4 мм, блакитна - 8 мм, піщано-жовта - 4 мм.
Кольори стрічки символізують бортовий розпізнавальний знак авіації Військово-морських Збройних сил України.
Важкий метал, позолота. Розміри знака: ширина - 40 мм, висота - 45 мм.
До знака додається посвідчення.


ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ АСОЦІАЦІЯ ВЕТЕРАНІВ ВМС УКРАЇНИ
Організація «АСОЦІАЦІЯ ВЕТЕРАНІВ ВМС УКРАЇНИ» зареєстрована 09.03.2017 за адресою Україна, 04073, місто Київ, проспект Степана Бандери, будинок 6, офіс 1211.
Уповноважені особи: віцеадмірал Гайдук Сергій Анатолійович, контрадмірал Жибарев Микола Євгенович, капітан 1-го рангу Савченко Володимир Михайлович.
Засновники: контрадмірал Шалит Юрій Володимирович, контрадмірал Жибарев Микола Евгенович, капітан 1-го рангу Савченко Володимир Михайлович.
18.10.23 р. громадською організацією «АСОЦІАЦІЯ ВЕТЕРАНІВ ВМС УКРАЇНИ» був затверджений пам’ятний нагрудний знак «30 років авіації Військово-Морських Сил ЗС України» протоколом Морської колегії №11.
Над створенням цієї відзнаки я разом з контрадміралом Тимчуком Ігорем Володимировичем працював майже рік. Перший варіант відзнаки не пройшов за браком коштів. Другий не погодив командувач ВМСУ. Третій варіант з різних причин погоджувати у командуючого ВМСУ було нікому.

Іще два варіанти запропоновані військовими зі штабу ВМС не вподобали військовослужбовці морської авіаційної бригади, а саме вони були замовниками. Варіант а) більш відповідав зображенню на коїн, варіант б) відхилений через те, що вже протягом 28 років морська авіація не використовувала висотне обладнання з кисневою маскою, до того ж це був дуже поширений символ ВПС за радянських часів.

Врешті-решт Морська Колегія асоціації більшістю голосів погодила третій варіант відзнаки.






Опис пам’ятного нагрудного знака «30 років авіації ВМС ЗСУ»
АВЕРС. В основу композиції покладено «розу вітрів», розфарбовану у чорно-білі кольори в обрамленні якірного ланцюга у верхній частині. В нижній частині зображення стрічки, вкритою емаллю чорного кольору з написом АВІАЦІЯ ВМС ЗСУ золоченими буквами. Над стрічкою прямокутник, вкритий емаллю чорного кольору з золоченою цифрою 30. В центрі знака стилізоване зображення голови та крил орлана-білохвоста (морського орла, який селиться поблизу водойм та харчується рибою). Погруддя орла має зображення щита, вкритого емаллю чорного кольору з золоченою емблемою ВМС.
РЕВЕРС. Плаский, гладкий. Має тризначний номер 000. Кріплення - гвинт, гайка. Гайка має написи ФЛАГМАН КИЇВ, написи розділені прапорцями.
Всі зображення та написи рельєфні. Дві складові частини.
Розміри знака: основа ширина 40 мм, висота 45 мм, накладка ширина 47 мм, висота 20 мм.
Виготовлено компанією «Флагман» кількістю 150 примірників.
До знака додається посвідчення.




Детальну інформація та фото різновидів відзнак морської авіації можна придбати на Patreon.